Mooie liedjes duren niet lang, dus gaan we onze laatste rit tegemoet van deze fantastische rollercoaster. Vandaag is onze eindbestemming de veerboot in Newcastle. De rit zal ons meenemen naar een van de prachtigste parken in het noordoosten van Engeland, namelijk het "Yorkshire Dales National Park" en het "North Pennines Area of Outstanding Natural Beauty (AONB)".
En kijk eens aan, het Engelse weer laat ons niet in de steek. We mogen mist, druppels en vochtigheid verwachten op deze trip, dus de regenpakjes niet te ver wegstoppen.
Na nog een half uurtje rijden, gaan we over de eerste cattle grid, en dan weet je dat het avontuur van start gaat. De B6255 leidt ons als een rode draad door het Yorkshire Dales Park, en het is hier prachtig met kalkstenen heuvels, schilderachtige valleien en sfeervolle dorpjes.
Onze eerste stop is bij het Ribblehead Viaduct (1870-1874). Het viaduct overspant de vallei van de rivier de Ribble, nabij het gehucht Ribblehead in North Yorkshire. Het maakt deel uit van de Settle-Carlisle Railway, een schilderachtige spoorlijn die Settle in North Yorkshire verbindt met Carlisle in Cumbria. Een echte trekpleister voor toeristen gezien de drukte hier op deze kleine wegen.
We vervolgen de weg en wijken af van de B6270 om de smalle weggetjes te nemen over de Buttertubs Pass in Yorkshire Dales, wat prachtige vergezichten oplevert. De pas was ook een deel van de Tour de France in 2014. De naam komt van de verschillende kuilen die je vindt tussen de rotsen langs de kant van de weg. Deze werden gebruikt om de boter koel te houden van de boeren op weg naar de markt.
Verder nemen de smalle wegen ons langs Old Gang Smelting Mill, maar stoppen doen we aan een wondermooie Vallei in Melbecks. Deze vallei staat nergens aangeduid, maar is een van de mooiste die we zien op de route. Na een lange pauze voor foto's en filmpjes vervolgen we onze weg.
We stoppen nog even bij de High Force Waterfall in Durham. Het gekke is dat we hier al 6 dagen rondrijden en nog nooit hebben moeten betalen voor de wonderen van de natuur, behalve bij deze waterval. Blijkbaar is het pad ernaartoe toegeëigend door een privéonderneming. We zijn er nu toch en besluiten de wandelrit ernaartoe te betalen.
De waterval maakt zijn naam waar. Het water stort 21 meter naar beneden over een harde laag kalksteen en is een spectaculair schouwspel. Wist je dat: deze waterval heeft mogen meespelen in Robin Hood met Kevin Costner op de achtergrond voor een meer dramatisch effect, of was het nu andersom?
Onderweg kon Johan het niet laten om zichzelf tot koning van het High Force Woud te bombarderen door zich de troon toe te eigenen, en dit zonder enige vorm van sociaal overleg met de McMoto Teamleden. Maar het is hem gegund. We speelden even met de gedachte om Johan eeuwig te verbinden met de troon, maar ja, misschien hebben we hem nog nodig op die paar kilometers naar de veerboot.
We vervolgen onze route naar Stanhope (B6278), rijden het park uit in Caterway Heads om dan rechtstreeks naar onze veerboot te rijden in Newcastle, een ondertussen vertrouwde omgeving.
Eenmaal aangekomen checken en de paarden vastgesjord, begeven we ons naar de luxe hutten. Niet zomaar de commodore hutten, maar de commodore deluxe met onze eigen bar en zithoek aan de voorkant van het schip. Vanuit onze kamers zien we de boeg van het schip door onze grote ramen. Wat een luxe om zo onze Engelse reis tot een einde te brengen. Na het opfrissen zetelen we ons in de barroom om na te praten over wat we weer allemaal hebben beleefd.
We begeven ons naar het restaurant om onze honger en dorst te stillen en belanden daarna in de bar voor een afsluitende whisky. Even lichte paniek: voor ons ligt een vrouw in een stoel met haar hoofd naar achteren en totaal van de kaart. De crew krijgt haar niet wakker en roept de hulp in van enkele collega's, en oef, na enkele minuten komt ze terug bij bewustzijn. Eind goed, al goed.
Tijd om onze luxe kamers op te zoeken voor een goede nachtrust, en dat zal geen probleem zijn in deze comfortabele bedden.
Overwegend dat dit de derde keer is dat we de oversteek maken, heeft deze ervaring ons nooit in de steek gelaten en is het steeds genieten op het hoogste niveau geweest. Voor zij die twijfelen, kan ik enkel zeggen: gewoon doen. Of het nu op de motor, in de auto, op de fiets, of te voet is. Je zou kunnen twijfelen aan het natte weer, maar dat hoort er nu eenmaal bij. De reis zal je niet teleurstellen en je verlangen om terug te keren naar al deze pracht, natuur en rijke geschiedenis.
Datum: 16 September 2023
Afstand: 214 km
Tijd: 4.39 h
Gemiddelde snelheid: 46 km/h
Maximum snelheid: 102 km/h
Stijgen: 3031m
Dalen: 3034m
Overnachting: https://www.dfds.com/nl-nl/overtochten-passagiers/aan-boord/ijmuiden-newcastle/slapen/commodore-deluxe
Route gpx bestand
Reactie plaatsen
Reacties