Dag 4 - Bart's Onderschatte Uitdagingen van een Oude BMW en de Redding door Big Al's Bikeshed

Gepubliceerd op 11 september 2023 om 18:06

Nadat de chaps vertrokken zijn, op weg zijn naar nieuwe avonturen, bel ik naar BMW assistance om te kijken wat mogelijk is voor de weerbarstige moto. Dit blijkt niet veel te zijn, daar het netwerk van BMW-garages zeer beperkt is in de regio en een clutch van dit oude type BMW niet in stock is in het VK. Bovendien blijkt er ook een probleem te zijn met de BMW-verzekering zelf: om hier recht op te hebben moet er minstens 1x per jaar een onderhoud uitgevoerd worden in een erkende BMW-garage en mijn laatste onderhoud dateert van 14 maanden geleden. Uiteindelijk hebben ze wel oor naar het feit dat de moto sinds dit laatste onderhoud slechts 5000 km gereden heeft en betalen ze de extra overnachtingen terug.

Intussen heeft Nigel van zijn vriend een moto repair shop adres, Big Al’s Bikeshed, doorgekregen op nog geen mijl van de B&B. Ongelooflijk eigenlijk in dit hol van Pluto, Nigel wist zelf niet van het bestaan ervan af. Hij rijdt er met mij naartoe om te zien wat kan. Het geluk lijkt mijn kant op te draaien: Big Al heeft ervaring met het type BMW, één van de eigenaars heeft ooit zelf dit type van herstelling uitgevoerd op eenzelfde type moto van zijn vriend èn hij zou nog de juiste nieuwe clutch thuis liggen hebben. Bovendien lijken ze wel tijd te willen vrijmaken voor de herstelling, het is een nieuwe business en ze zijn dus, meer dan normaal het geval zou zijn, bereid de extra mile te doen (no punt intended). Daarnaast lijken ze me gewoon ook heel veel goesting te hebben om deze uitdaging aan te gaan. Het is natuurlijk wel eens iets anders voor hen dan het normale onderhoud of de occasionele kleine herstelling.

Ze geven aan dat de moto misschien tegen morgenmiddag klaar kan zijn zodat ik eventueel nog kan aansluiten op de boot naar Isle of Man. Spannend!

Na wat onderhandelen over de prijs, rij ik met Nigel terug naar de B&B. De moto start en hij slaagt erin om puffend nog net de garage te halen. De mannen van Big Al gaan onmiddellijk aan de slag met het volledig ontmantelen van de moto teneinde aan de kapotte clutch te geraken. Ik spendeer een groot deel van de ochtend om naar deze ontmanteling te kijken, met hen te babbelen en te observeren wie er allemaal langskomt. Zo is er de gepiercete teenage girl op haar kaduke scooter, twee oudere heren die met veel plezier terugkijken op hun moto avonturen in de Ardennen en uiteindelijk zowat alle mannen van het dorp denk ik die hebben horen waaien dat er een Belg gestrand is met een oude BMW.

Rond de middag vind ik het welletjes en wandel terug naar de B&B. Ik koop onderweg iets van de supermarkt en spendeer het eerste deel van de middag aan wat lezen en het beantwoorden van e-mails van het werk. In de late namiddag wandel ik via een omweg terug naar Big Al. Er is niet zo heel veel te zien in de buurt en na ruim een uur kom ik reeds bij hen aan. Het werk gaat trager vooruit dan gepland en bovendien blijkt de vervang clutch te groot te zijn. Via hun netwerk kunnen ze wel aan een andere clutch geraken, maar die zal er maar pas in de loop van de volgende ochtend zijn. De kansen om de rest van de groep te vervoegen op de boot naar Isle of Man verminderen hierdoor fors en ik spendeer de avond aan het zoeken naar een alternatieve route en overnachting voor de komende dagen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb